Problemen bij het SOLK-traject
19-04-2019
Mijn geduld raakt op, ondertussen is het meer dan een maand geleden dat ik de intakelijsten van het traject in Gent heb ingevuld. Ik vraag me af hoe lang het nog gaat duren voordat ik een telefoontje krijg om de eerste afspraak te maken. Eind maart had ik al eens gebeld om te vragen op welke manier ik de eerste keer gecontacteerd ging worden en wat de termijn hiervoor was. Toen kreeg ik het antwoord dat ze me 'een van dezen' wel zouden bellen. 3 weken later en ik kan nog steeds op mijn kin kloppen. Vandaag heb ik een afspraak bij mijn huisarts en vertel ik mijn zorgen. Omdat ook hij vind dat het nu wel lang genoeg duurt, stuurt hij een mail naar de dienst algemene inwendige geneeskunde, waar het traject ook plaatsvindt.
25-04-2019
Ik ben stickers aan het verkopen voor de rodekruisactie dit jaar, wanneer ik plots door een onbekend nummer gebeld word. Het is een medewerkster van UZGent. Ze vertelt me dat de mail van mijn huisdokter goed ontvangen is, maar ze van mij nergens een dossier terugvindt. Ik kan helemaal niet goed volgen in het gesprek en ben ook verontwaardigd dat ik niet in het systeem sta. Ik heb namelijk een account moeten aanmaken en voor al mijn vragenlijsten die ik invulde een bevestigingsmail gekregen. Hoe verder het gesprek vordert, hoe meer ik me ervan bewust word dat zowel de vrouw als ikzelf niet veel weten. Uiteindelijk gaat de telefoniste dit probleem dan toch maar doorgeven aan de ICT, ik mag nog dit weekend een telefoontje verwachten want de aanvraag wordt met prioriteit behandeld. Hopen dan maar dat mijn gegevens snel teruggevonden worden.
03-05-2019
Ik had het kunnen denken, het is al de zevende dag vandaag dat ik verwachtingsvol naar mijn GSM staar. In de namiddag heb ik het gehad en besluit ik zelf te bellen. Na een drie kwartier durende muziekvoorstelling, die me er om de twee minuten aan herinnert hoeveel wachtenden er nog voor mij zijn, beantwoord een vrouw de telefoon. Ik doe opnieuw heel mijn verhaal, dat ik de lijsten heb ingevuld, ik al lang wacht om geholpen te worden en dat ze opeens mijn dossier niet meer terugvinden. Ik moet verschillende gegevens doorgeven en de vrouw probeert me zo goed en zo kwaad als mogelijk te helpen. Het is echter tevergeefs, ze kan me echt niet terugvinden in het systeem. Ik ben geïrriteerd en vraag me af of ik dan helemaal van nul opnieuw moet beginnen. Ik kan mijn tranen bijna niet bedwingen en de vrouw besluit voor mij de aanvraag nog eens door te spelen naar de ICT, daarna legt ze af.
Ik word compleet zot, wat moet ik nu doen? Ik kan toch niet weeral al de lijsten invullen, wachttijden overbruggen, ... Ik besluit me te gaan douchen want dat maakt me rustig. Terwijl mijn conditioner inwerkt, word ik gebeld. Het is terug de secretaresse aan de telefoon. Ze klinkt opgewekt en zegt dat ze mijn dossier toch nog hebben kunnen traceren. Ik ben dolgelukkig. Ik krijg meteen ook een afspraak ingepland bij de internist en fysische geneesheer. Ik ben al eens bij de fysische geneesheer geweest in januari, maar de beste oplossing is om nog eens mijn verhaal te doen tegen diegene dat in het SOLK-traject werkt. Voor mij is het allemaal al gelijk, zolang ik er maar aan kan beginnen.