Pizza

28-03-2020

Ingrediënten

Voor 2 pizza's met een diameter van 20 cm (zoals op de foto) heb je volgende ingrediënten nodig. Ik deed de helft van het deeg in de diepvriezer.

  • 250 g rijstmeel
  • 75 g havermeel (ik mix hiervoor havervlokken)
  • Snufje zout
  • 1 koffielepel wijnsteenbakpoeder
  • 1 eetlepel olijfolie
  • Water 
  • Indien gewenst kruiden (ik gebruikte Italiaanse kruiden en provençaalse kruiden)

Tip: Haver is van nature glutenvrij, maar je kan best kijken op de verpakking of het tekentje aanwezig is. Vaak is haver gecontamineerd met andere meelsoorten die wel gluten bevatten.

Bereiding

Meng alle droge ingrediënten in een grote kom. Dit zijn het rijstmeel, het havermeel, het zout en de wijnsteenbakpoeder.
Voeg vervolgens water toe en kneed. Water kun je best beetje bij beetje toevoegen tot het deeg een vaste bol wordt.
Meng de olijfolie door het mengsel en voeg de eventuele kruiden toe.
Laat het deeg even rusten in de koelkast. Dit is niet noodzakelijk, maar vergemakkelijkt het uitrollen. Verwarm nu ook de oven voor op 220°C.
Rol het deeg uit op een bakpapier en zet dit 3 minuten in de oven.
Beleg het voorverwarmde deeg met toppings naar keuze. Ik gebruikte passata voor de bodem en belegde mijn pizza met champignons, paprika, geitenkaas en een beetje geraspte Parmezaanse kaas.
Steek de pizza opnieuw in de oven en bak 12 tot 14 minuten op 220°C. Kijk op tijd eens naar de stand van zaken zodat er zeker niets aanbrandt.
Na 12 minuten kun je een klein beetje deeg proeven om te zien of dit gaar is. Indien niet, zet je de pizza nog een aantal extra minuten in de oven.

Weetje: ik ben lactose-intolerant, toch leg ik kaas op mijn pizza.
Geitenmelk heeft niet volledig dezelfde structuur als koemelk. Dit maakt dat vele mensen met een intolerantie, toch nog (in kleine hoeveelheden) geitenkaas verdragen. Probeer uit en voel wat het met je maag-darmstelsel doet.
Parmezaanse kaas is een rijpe kaas en daarom van nature arm aan lactose. Volgens sommige voedingsdeskundigen wordt deze zelfs volledig lactosevrij beschouwd. Ik kan Parmezaanse kaas in kleine hoeveelheden verdagen ondanks mijn intolerantie. Als kaas voor jou een echte 'no go' is, kun je altijd amandelmeel gebruiken. Deze heeft de textuur en smaak van Parmezaanse kaas.

Tip: Beleg de pizza rijkelijk, de bodem zelf smaakt anders fel door. Ik ben nog aanpassingen aan het uitproberen om de bodem lekkerder te maken. Wanneer ik iets beter vind, pas ik het recept meteen aan. Natuurlijk is deze pizzabodem ook al een aanrader, zeker omdat er in de winkel niets zonder E-nummers te vinden is.



© 2023 Chronisch onzichtbaar ziek - persoonlijke blog 
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin